Xi Jinping 'Resigns', According to Typo in Chinese State Media Report

8 years, 2 months ago - December 07, 2015
Archive Photo: Chinese President Xi Jinping

Archive Photo: Chinese President Xi Jinping

Four Chinese journalists have been suspended after inadvertently – and incorrectly – announcing the resignation of president Xi Jinping.

A typographical error in the opening sentence of a report about Xi’s recent tour of Africa meant that instead of informing readers about a “speech” (zhi ci) given by China’s commander-in-chief, reporters referred to his resignation (ci zhi).

The story was published on Friday by the official China News Service and subsequently reprinted, before being corrected, by a number of leading websites.

Among those reportedly punished for the gaffe was Song Fangcan, the news agency’s bureau chief in South Africa, where Xi had been speaking at the end of an five-day visit to the continent.

The incident punctured an unusually fawning period of press coverage about Xi, even by the standards of China’s heavily controlled state media.

Last Friday, the front page of the People’s Daily, the Communist party mouthpiece, was smothered with Xi-related news, with 11 of the 12 headlines starting with the president’s name.

Page two showed similar ebullience: it featured no less than 9 photographs of the man Chinese spin doctors have dubbed Xi Dada, which means Uncle or Big Daddy Xi.

Even the Southern Weekly, until recently one of China’s most respected broadsheets, appears to have caught Xi fever.

Earlier this month it published a 13,000-word eulogy to the Chinese president on its front page, causing consternation among liberals who had viewed the newspaper as one of the last bastions of serious reporting.

“Read the Southern Weekly piece... and weep,” David Bandurski, the editor of the University of Hong Kong’s China Media Project wrote in response.

Founded more than two decades ago, the Southern Weekly was long considered a pioneer of boundary-pushing investigations known in China as “watchdog journalism”.

But critics say the Guangdong-based newspaper has been on the slide since at least early 2013 partly as a result of increased censorship and political control.

Bandurski said the intensity of the Chinese media’s focus on Xi Jinping was striking compared to that of his predecessors.

“You have to go back to Mao Zedong to see this level of coverage,” he said.

“We can’t say that he has more power but certainly they are attempting to make a show of strength. We don’t know if it is a collective idea on the part of core leaders in the party to push him forward to centre stage as a strong leader or [if it is] he himself taking centre stage,” he added.

But the growing emphasis on Xi was fuelling concerns - even within the Communist party - that after decades moving towards a more collective system of governance China was now falling back towards the kind of personality-driven model seen under Mao.

“This trend [towards collective rule] seems to be reversing in a way when we see Xi Jinping taking control himself of things like domestic security, like internet security and then we such a strong showing in the media coverage itself,” Bandurski said.

Zhan Jiang, a journalism professor from Beijing’s Foreign Studies University, said the Southern Weekly’s sudden enthusiasm for Xi was likely linked to the arrival of a new propaganda chief in the region. He was “highly trusted” by the Communist party’s top leaders, the academic noted.

But Zhan played down fears that Xi’s dominance of the headlines represented a return to the grim days of the Cultural Revolution when Beijing held almost total control over its citizens access to information.

“At that time there were only a few dozen newspapers. There was no internet, no WeChat, no Weibo [and] virtually no television,” he said.

The severity of the punishment handed down to the journalists responsible for Xi Jinping’s unexpected “resignation” remains unclear.

An editor at one state-run newspaper told Hong Kong’s South China Morning Post the mistake would be viewed as a “serious blunder” but would not end their careers.

“Some people will receive a warning and might be suspended from work for a while to show to the propaganda department that they take such a mistake very seriously,” the editor said. “After a while, when the incident is forgotten, they will be able to resume their duties.”

Text by Guardian

We also recommend

Tags Cloud
2010accidentsadvertisingAfrAsiaafricaagalegaagroAir Franceair mauritiusAirlinesairportairway coffeeAlvaro SobrinhoamazonAmeenah Gurib-FakimAMLandroidApollo Bramwellappleappointmentsappsarrestasiaauditaudit reportaustraliaaviationawardsBABagatelleBAIBangladeshbankbanksbarclaysbeachbeachesBeau Bassin-Rose HillbetamaxBOIboko haramBollywoodBOMbombingbpmlBPOBramer BankbrazilbrexitbudgetBusinessCanadacanecareercareer tipscasinoCCIDCCMCEBcementChagosCHCchinaCIELcigarettesconferenceConfinementCongoconstructioncontestCoronaviruscorruptionCourtCourtscouvre-feuCOVID-19CPBCPEcreativitycrisiscruise shipsCSOCT PowerCultureCurepipecustomerscustomsCWAcyclonedamDawood RawatDBMdeficitdenguedevelopmentdoctorsDomaine les PaillesDPPdrug traffickingdrugsDTAADuty FreeearthquakeebolaecoécoleseconomyEducationEgyptelectionselectoral reformelectricityEmiratesEmtelenergyENLentrepreneurshipEUEuropeeventsexamexamsexpoexportfacebookfairfarmersfeeFIFA World CupfinancefinancesFirefishfishingFlacqFlic-en-FlacFloodsfoodFootballforecastforeign workersFrancefraudfruitsFSCfuelfunnyGAARgamblinggamesgasgazaGermanygooglegovernmentGRAgreengreen energyhackershajjhawkershealthhealthcareHeritage Cityhistoryholidayshorse racingHospitalhotelhotel businesshotelshow toHRHRDCHSBCHSCIBLICACICTICTAID cardillegal fishingIMFimportindiaIndian OceanIndonesiainflationinfrastructureinnovationsinsuranceinternetInterviewinterview tipsinvestmentinvestmentsiosiPadiphoneiraniraqIRSISISisraelITItalyjapanJin FeijobjobsjournalismKenyaKPMGlandlawlawslayoffsleadershipLepeploanslocal governmentLockdownlotteryLRTLufthansaMadagascarmalaysiamalaysia airlinesmanagementmanagement tipsmanufacturingmarketmarketingmarketsMauBankMauritiansmauritiusMBCMCBMCCImeccaMedical CouncilmedicamentsmedicineMedPointmeetingMEFMESMetro ExpressMEXAMicrosoftMIDMIEmigrationminimum salaryminimum wageMITDmlMMMmoneymoney launderingmotivationmoviesMozambiqueMPAMPCMPCBMRAMSCMSMMTMTCMTPAMusicMV BenitaNandanee SoornackNarendra ModinatureNavin RamgoolamNavind KistnahNCBnceNDUnetworkingNew Mauritius HotelsNHDCNigeriaNobel Prizenorth koreaNTCNWCCofficialsoffshoreoilOlympic GamesOmnicaneorangeOUMPakistanpalestineparliamentPaul BérengerPhilippinesPhoenix Beveragespicture of the daypiracyplagePMPMOpmsdPNQpolicepoliticsportPort LouisPort-LouispostPravind JugnauthPRBpricepricesproblemprostitutionprotestspsacPSCpsychologyPTRpublic servicequatre-bornesrainsRakesh Gooljauryratingsreal estatereformsrepo rateRESrestaurantsresultresultsReunionriceroadsRoches-Noires caseRodriguesRogersRose-HillRoshi BhadainRussiaSAJsalariessalarysalessamsungsaudi arabiasbmSCscamscandalscholarshipscholarshipsSchoolschoolssciencesecuritySeychellessharksshootingshoppingshopping mallSICsicomsingaporeSITskillssmart citysmartphonesSMeSMEDASobrinho casesocial mediasocial networks & messengerssolar energysouthsouth africasouth koreasportSportsstartupsstatisticsstatsSTCstrategystreet vendorsstrikestudysuccesssugarSun Tan caseSunkai casesyriaTAtabletsTanzaniataxtax heaventaxesteaTECtechnologytelecomterrorismtextilethailandthefttime managementtipstourismtradingtrainingstransporttrendstunaTurfTurkeyTVtyphoonukukraineunemploymentunionsuniversityuomUSUTMvacanciesVacoas Popular Multipurpose Cooperative SocietyVacoas-Phoenixvarma casevegetablesVideo of the DayvisaVishnu LutchmeenaraidooWaterWaterparkWeatherWhitedot Casewi-fiWMAWorld BankXavier-Luc DuvalYEPzimbabwe